بيشتر
تابلوی آخرین وداع
تاریخ : 1395/7/26 دوشنبه
تعداد بازديد: -

تابلوی آخرین وداع

آخرین نگاه، آخرین کلام؛ چه سخت است دل بریدن از برادر...
طرح و رنگ به یاری هم می‌آیند و لحظه‌ای را به تصویر می‌کشند که حضرت زینب(س) برای آخرین بار، برادر بزرگوارشان، اباعبدالله الحسین(ع) را در دشت کربلا زنده می‌بینند و آخرین وداع را با سید و سالار شهیدان انجام می‌دهند. تصویر این وداع سوزناک به صورت نمادین در نونگاره عاشورایی مهدی فرخی؛ نگارگر خراسانی نقش بسته است. اثری کم‌نظیر که در جوار بارگاه ملکوتی حضرت ثامن الحجج(ع) حفظ و نگهداری می‌شود و دل عاشقان اهل بیت(ع) را به درد می‌آورد. در بخش بالایی این تابلو، دست امام حسین(ع) به چشم می‌خورد که به تداوم راه اشاره می‌کنند. راهی که برای حفظ دین و آزادگی طی می‌شود. حضرت زینب(س) می‌دانند که این آخرین دیدار است و چه سخت است آخرین وداع.
این اثر به سبک نونگاره و با تکنیک اکریلیک در ابعاد 5/108×5/77 سانتی‌متر در سال 1385 کشیده شده و به موزه آستان قدس رضوی اهدا شده است. البته استاد فرخی، علاوه بر این اثر عاشورایی، سه تابلوی ارزشمند دیگر با نام‌های: «عزت خون»، «تا ابد جاری»، «حضرت زینب(س)» با موضوع عاشورا و دو تابلو با عنوان‌های «اجابت» و «محفل نیاز» با موضوع حضرت رضا(ع) و همچنین تابلوی «معصوم» با موضوع حضرت زهرا(س) را وقف بارگاه مطهر امام هشتم(ع) کرده است. این آثار در گنجینه هنرهای تجسمی موزه مرکزی آستان قدس رضوی به مناسبت‌های گوناگون در معرض دید عموم قرار می‌گیرد.
مهدی فرخی، در سال 1359 در شهرستان تربت‌ حیدریه دیده به جهان گشوده است. هنر نقاشی در وجود او از کودکی و به تشویق و ترغیب پدرش که از اهالی هنر تئاتر بود، ریشه دواند. فرخی هنر نگارگری را به صورت استاد و شاگردی از محضر استادان هنرمند کشور فرا گرفت. در زمان اقامت در مشهد مقدس از محضر استاد حسین رزاقی، بهره می‌برد و پس از مهاجرت به تهران در سال 1387، از محضر استاد محمدعلی رجبی، استفاده کرد. جالب است بدانید او مبدع سبک نونگاره است و در حال حاضر نیز مشغول خلق آثاری بر اساس تحقیقات در هنر نگارگری ایران به شیوه و سبک نو نگاره است. در واقع، امروزه هنر نگارگری ایران با توجه به تحولات جهانی و عنایتی که به مفهوم نهادینه‌سازی تصویر می‌شود، درصدد است تا چهارچوب‌های کهنه خود را ترک گوید و با ارائه راهکارهای نوین به کشف و مطرح کردن ساز و کارهای تجربه نشده و بکر دست یابد. نو نگاره‌ها برخاسته از این اراده تغییر و تحول است. نو نگاره‌ها از ویژگی‌های خاص و نوجویی در هنر نگارگری ایران برخوردار است. البته این ویژگی‌ها را می‌توان در چند مؤلفه خلاصه کرد: نخست اینکه از نقطه نظر مفهومی و ادبی، با دور شدن از روایتگری متنی، بیان روایی آن به حداقل رسیده است و به سوی نوعی روایتگری تصویری و استقلال آن از متن روی آورده شده است. از سویی دیگر، شیوه بیانی با بهره‌وری از ساختار و سامانه‌های ساده‌تری انجام می‌پذیرد.
و چه خوبست که سبک هنری جدیدی همچون نو نگاره، تصویرگر اثری عاشورایی است. اثری برخواسته از مفاهیم معنوی که با تار و وجود هنرمند جوانی همچون مهدی فرخی، پیوند خورده است.
متن: آرزو مستأجر حقیقی

 
امتیاز دهی
 
 

نظر شما
نام
پست الكترونيک
وب سایت
نظر
تعداد بازديد اين صفحه: 1647