بیشتر
قدم در این وادى مقدس
تاریخ : 1395/1/31 سه‌شنبه
تعداد بازديد: -

قدم در این وادى مقدس

در این حریم عطر معنویت می‌پیچد و رنگ زلالِ اجابت چشم‌ها را می‌نوازد، این حریم شبیه آرامش است و نور می‌روید در هر لحظه‌اش. آن‌که قدم بگذارد در صحن و سرای حرم، خوب می‌داند که با هر قدم نزدیک‌تر می‌شود و با هر دعا، سبک‌بال‌تر. زائران این خانه، میهمانِ کرامت صاحبخانه‌اند. همین که وارد می‌شوند، سلام می‌دهند و پس از آن برای خلوتی و زیارتی، کنجی می‌یابند. این خانه، این بارگاه نورانی، این مقدس‌ترین حریم زائر، حرمت دارد و میهمان می‌بایست این حرمت را حفظ کند. پیش از ورود به هر رواق و هر گوشه، کفش از پا بیرون می‌کند. خادمانی مهربان کفش‌های زائر را با فروتنی و مهربانی تحویل می‌گیرد تا او در آسودگی به زیارت بپردازد. این خادمان خوش‌خدمت در کفشداری‌ها حضور دارند و با رویی گشاده مشغول خدمت‌گزاری به زائران حضرت رضا(ع) می‌باشند.

خادمان در کفشداری‌ها لباس مخصوص دارند، دستکش پوشیده‌اند و یک لحظه حتی لبخند زدن، فراموش‌شان نمی‌شود. خادمان در کفشداری‌ها ایستاده‌ پشت سکوی سنگی، در ازای دریافت کفش‌ها، پلاکی تحویل می‌دهند تا زائر پس از نماز و زیارت، به وقت بازگشت نشانه‌ای داشته باشد برای گرفتن کفش‌هایش. شاید دقایقی ایستادن مقابل این سکو‌هایی که کفشدارها را از زائران جدا کرده کافی باشد برای درک فروتنی این خادمان و تماشای احساسی که در این خدمت‌گزاری نهفته است. احساسی برآمده از ارادتی عمیق و عشقی عظیم به مولای‌شان، علی بن موسی الرضا(ع). نظاره کردن لحظه‌های خدمت این خادمان به هر نظاره‌گری نشان می‌دهد که چه‌طور بعضی آدم‌ها دانه‌های دل‌شان پیداست.

پس از پیروزی انقلاب اسلامی به دستور تولیت عظمای آستان قدس رضوی، تصدی کفشداری‏‌ها به کارکنان آستان قدس رضوی سپرده شد تا به‌صورت رایگان کفش زائران را نگه‌داری کنند. از سال 1368 کفشداری‏‌ها به خدمه افتخاری تحت عنوان نیروی کفشدار واگذار شد و نیروهای رسمی سازمان به تدریج بازنشسته یا به سایر قسمت‏‌ها معرفی شدند. از سال 1370 نیز کفشداران افتخاری در این بخش انجام وظیفه می‌کنند. هم‌اکنون برقراری نظم و و هماهنگی در کفشداری‌ها و تنظیم برنامه‌ی کفشداران کاری آنان بر عهده‌ی اداره امور کفشداران است اما این‌ها تنها وظایف این اداره نیست. در این اداره دو بخش کفشداری و خدمات کتب انوار وجود دارد که در بخش کفشداری‌، علاوه بر خدمات مربوط به تحویل کفش، نگه‌داری کالسکه و تحویل صندلی همراه نیز وجود دارد. زائرانی که بر اثر بیماری و کهولت سن نیاز به صندلی دارند می‌تواند صندلی‌های همراه را از کفشداری‌های 1، 2، 5، 9، 10، 14، 17، 19 و 20 دریافت کنند.

در بخش کتب انوار نیز خادمان به طریق دیگری خدمت خویش را ارائه می‌دهند. صحافی کتاب‌ها، شست‌وشوی قفسه‌های انوار و توزیع پلاستیک از جمله خدمات این بخش است. خادمان با مرتب‌سازی و چیدن کتب انوار بر اساس نوع آن‌ها شامل قرآن، مفاتیح الجنان، منتخب ادعیه و جمع‌آوری کتب غیر مأثوره به زیبایی محیط امن حرم مطهر می‌افزایند و به زائران در دسترسی هر چه ساده‌تر به این کتاب‌ها یاری می‌رسانند. واحد صحافی زیر مجموعه اداره کفشداران با حداقل امکانات و با داشتن 120 نفر از صحافان با تجربه در ضلع شرقی صحن جامع رضوی فعالیت می‌کنند. کنترل و جلد کنی، کنترل کیفیت صحافی، جدا کردن جلدهای فرسوده، بازنگری اوراق، استخراج کسری یا فرسودگی ورق‌های کتاب، مرتب کردن و صفحه‌گذاری، انجام دوخت برگه‌های کتاب‌های بازسازی شده و چسباندن نوار شومیز جهت استحکام قسمت دوخته شده از جمله اقداماتی است که در این واحد انجام می‌گیرد.

در حال حاضر 21 کفشداری در سطح حرم با داشتن 1800 کفشدار در 8 کشیک و 16 شیفت 12 ساعته به‌طور شبانه‌روزی فعال است. شاید حجم فعالیت‌های اداره‌ی کفشداران بر زائران پوشیده باشد اما تمام خادمانی که در هر دو بخش این اداره فعالیت می‌کنند، در هر ثانیه از خدمت خود تلاش دارند تا رضایت زائران رضوی را جلب کرده و زیارتی دلچسب را برای آنان فراهم کنند. و آن‌گاه که زائر در لحظه‌ی بازگشت، در محضر امام خویش زیارت دیگری طلب می‌کند، خادمان منتظرند تا کفش‌های او را بازگردانده و با گفتن «زیارت‌تان قبول» وی را بدرقه نمایند.

 
امتیاز دهی
 
 

نظر شما
نام
پست الكترونيک
وب سایت
نظر
تعداد بازديد اين صفحه: 2629